Voor velen een jaarlijks terugkerend ritueel; het aanbrengen van een nieuwe laag antifouling. Waarom antifouling op de boot aanbrengen...? Immers, het is duur, vaak toch enigszins giftig en u heeft toch ook wel wat beters te doen?! In deze gids leggen we waarvoor het dient, welke soorten er zijn en hoe het aangebracht dient te worden. *
Wat is antifouling?
De vertaling van antifouling in het Nederlands is anti-aangroei. Het gaat dus aangroei op het onderwaterschip tegen. Deze aangroei kan namelijk vervelende gevolgen hebben voor de vaareigenschappen van de boot, zoals:
- Verlies van snelheid
- Mindere bestuurbaarheid (het schip reageert minder direct).
- Brandstofverbruik kan een stuk hoger komen te liggen, al naar gelang er meer aangroei onder uw boot is.
- Vergeleken met het schoonmaken van een boot met redelijke aangroei is het aanbrengen van een laag antifouling een fluitje van een cent.
Waarom antifouling aanbrengen?
Antifouling aanbrengen op de romp van een boot is belangrijk om aangroei van organismen zoals algen, mosselen, zeepokken en schelpen te voorkomen of te beperken. Als deze organismen zich op de romp van een boot hechten, kunnen ze de waterstroom rondom de boot verstoren. Dit kan leiden tot extra weerstand en verminderde prestaties van de boot, zoals een verhoogd brandstofverbruik, verminderde snelheid en manoeuvreerbaarheid.
Daarnaast kunnen deze organismen ook schade veroorzaken aan de romp en de verflaag erop, wat kan leiden tot corrosie en uiteindelijk tot structurele schade aan de boot. Door het aanbrengen van antifouling wordt er een beschermende laag aangebracht op de romp van de boot, die ervoor zorgt dat organismen zich minder snel kunnen hechten. Hierdoor blijft de waterstroom rondom de boot ongestoord en blijven de prestaties van de boot optimaal. Bovendien helpt antifouling om de levensduur van de verflaag op de romp te verlengen en daarmee de waarde van de boot te behouden.
Het is daarom aanbevolen om de antifouling op de romp van de boot regelmatig te inspecteren en indien nodig te vervangen om optimale prestaties van de boot te waarborgen en de levensduur van de boot te verlengen.
Hoe antifouling aanbrengen?
Het aanbrengen van antifouling op de romp van een boot kan een arbeidsintensief en tijdrovend proces zijn, maar het is wel essentieel voor het onderhoud van de boot. Hieronder vind je een stappenplan voor het aanbrengen van antifouling op een boot:
- Voorbereiding: zorg ervoor dat de romp van de boot schoon, droog en vrij is van vuil, vet, roest en andere onzuiverheden. Indien er nog geen antifouling op uw boot zit, moet u eerst de juiste hechtlaag aanbrengen. Welke dit is, is afhankelijk van de ondergrond.
Bij een bestaande (antifouling-) ondergrond is het belangrijk dat de ondergrond schoon, vetvrij en droog is. In het geval van een harde antifouling is het raadzaam om te schuren (in verband met de laagdikte), maar doet u dit wel met waterproof schuurpapier, bijvoorbeeld korrel P180 (of Scotch Brite).
Daarna kan de boot het beste schoongespoten worden met hoge druk, eventuele aangroei verwijderd moet worden, en vervolgens goed schoonmaken met een speciale reiniger, zoals bijvoorbeeld Hydrant Opticleaner, International Super Cleaner of Epifanes Seapower Hull & Antifouling Cleaner. Hierna nog even schoonspoelen en laten drogen. - Afplakken: om te voorkomen dat antifouling op plaatsen wordt aangebracht waar dat niet de bedoeling is, moeten alle delen die niet behandeld hoeven te worden zorgvuldig worden afgeplakt. Dit omvat bijvoorbeeld de waterlijn, roeren, schroeven en ankerbeslag.
- Mengen: voordat je begint met het aanbrengen van de antifouling, moet je de verf goed mengen. Dit kan met een roerstokje. Volg de instructies van de fabrikant voor de juiste mengverhouding en het mengen van de verf.
- Aanbrengen: breng de antifouling aan met een roller of kwast. Begin aan de bovenkant van de romp en werk naar beneden. Breng de antifouling in dunne, gelijkmatige lagen aan. Zorg ervoor dat je alle hoeken en randen goed bedekt en dat er geen plekken worden overgeslagen. Laat elke laag drogen voordat je een volgende laag aanbrengt.
- Afwerking: zodra alle lagen antifouling zijn aangebracht en volledig droog zijn, moet de boot weer te water worden gelaten. Het is belangrijk om de boot niet te vroeg weer te water te laten, anders kan de antifouling uitlopen. Verwijder de afplaktape voordat de verf volledig is uitgehard om te voorkomen dat de tape vast komt te zitten aan de antifouling.
Hoeveel lagen antifouling aanbrengen?
Het aantal lagen is afhankelijk van de soort antifouling die u gebruikt, Wij adviseren 1 dikke laag voor het gehele onderwaterschip, en een tweede laag voor de bovenste 30 cm.
Wanneer antifouling aanbrengen?
Antifouling moet worden aangebracht voordat de boot in het water wordt gezet of voordat het oude antifouling systeem is versleten. Over het algemeen wordt aanbevolen om antifouling aan te brengen aan het begin van het vaarseizoen, voordat je je boot in het water zet. Dit zorgt ervoor dat de antifouling goed droogt en uithardt voordat de boot in contact komt met het water.
Bij welke temperatuur antifouling aanbrengen?
De temperatuur tijdens het aanbrengen van antifouling is van cruciaal belang voor het beste resultaat en de duurzaamheid van de verf. Over het algemeen wordt aanbevolen om antifouling aan te brengen bij een omgevingstemperatuur van 10 tot 25 graden Celsius. Dit geldt voor zowel de luchttemperatuur als de temperatuur van de romp van de boot.
Als het te koud is, kan de antifouling niet goed uitharden en kan dit leiden tot onvolkomenheden in de afwerking. Als het te warm is, droogt de verf te snel en kan deze ook onvolkomenheden vertonen, zoals luchtbelletjes en barsten.
Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de omgeving niet te vochtig is tijdens het aanbrengen van antifouling. Hoge luchtvochtigheid kan ervoor zorgen dat de antifouling niet goed hecht en kan leiden tot blaarvorming of verkleuring. Zorg altijd voor een goede ventilatie omdat er vaak agressieve oplosmiddelen in antifouling zitten.
Welke roller heb ik nodig voor het aanbrengen van antifouling?
Het aanbrengen kunt u het beste doen met een kortharige roller, type nylon. Bijvoorbeeld de Meesterhand vachtrol Nylon. De randen en in hoekjes met een (wegwerp-)kwast, deze zijn niet goed meer schoon te krijgen.
Kan ik antifouling verdunnen?
In principe moet u een antifouling nooit verdunnen, mocht u dit toch willen, kijk dan op het etiket van het blik waarmee dit moet, want doorgaans kan dit niet met gewone terpentine of thinner.
Koperhoudende... kopervrije ... hoe zit dat?
Enige tijd is koperhoudende antifouling verboden geweest. Momenteel is dat niet meer zo en voor de overschilderbaarheid maakt het ook niet zoveel uit. Veel belangrijker is het type (hard, zelfslijpend, professioneel). Over het algemeen is het wel zo dat op zout water, een koperhoudende te prefereren is, daar deze kwalitatief beter zijn.
*Deze tekst kan gebruikt worden als leidraad. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.